Bosbrand - Reisverslag uit Merced, Verenigde Staten van Marja en Ed Kokje - WaarBenJij.nu Bosbrand - Reisverslag uit Merced, Verenigde Staten van Marja en Ed Kokje - WaarBenJij.nu

Bosbrand

Door: Ed

Blijf op de hoogte en volg Marja en Ed

19 Juni 2014 | Verenigde Staten, Merced

Het is toch weer een ochtend rijden van Kings Canyon naar Yosemite. Direct bij de zuidelijke ingang wilden we naar de Mariposa Grove rijden. Helaas mocht dit niet met een camper en waren de parkeerplaatsen al vol. Het is behoorlijk druk in Yosemite. We moesten daarom eerst door naar Wawona om daarna weer 20 minuten terug met de volle shuttle bus te rijden. Hier hebben we nog een mooie bos wandeling kunnen maken tussen de Sequoia's, Sugar Pinetrees en andere zeer hoge bomen.
Op de terugweg in de bus werd gemeld dat door een bosbrand de Yosemite Valley niet meer bereikbaar zou zijn. We zouden terug moeten het park uit, omrijden en door de west ingang weer het park in. een flinke omweg.
Gelukkig duurde de busreis net lang genoeg. Bij het uitstappen hoorde ik door het bakkie van de buschauffeur dat de weg weer vrij was. We hadden niet eens een file, terwijl er toch een stuk of 10 brandweerauto's bij de brand aan het blussen waren. Kijkfiles en bermtoerisme is hier blijkbaar onbekend.
We besloten om de 16 mile lange weg, die niet geschikt is voor voertuigen van 30ft of langer, naar Glacier Point toch te rijden. We hadden het geluk om geen tegenliggers tegen te komen in de bochten waar onze 31ft lange camper beide weghelften nodig had om de bochten op de smalle weg te kunnen nemen. Het uitzicht was overigens prachtig vanaf Glacier Point. Je kan daar zo'n 25% van het Yosemite park overzien met de beroemde Half Dome. Vanaf hier zagen we de watervallen waar we morgen naar toe gaan wandelen. Maar we zagen ook hoe druk het in de vallei was. Overal stonden auto's geparkeerd. In de bossen waren duidelijk de 3 campgrounds zichtbaar met velen campers en tenten.
We besloten niet te gokken op een plekje op 1 van die campgrounds. We vonden het laatste plekje waar onze 31ft-er op pastte op de Bridalveil campground op de afdaling van de weg naar Glacier Point.